Bezoek Cosentino door Laura's Advies

Enkele weken geleden stapten wij in het vliegtuig naar het zonnige Spanje! Daar was Laura’s Advies uitgenodigd voor een bedrijfsbezoek aan de Cosentino fabriek. Samen met een groep van interieurontwerpers en architecten kregen we het hele proces, van de Cosentino-producten, van begin tot eind te zien.

Dag 1

Aangekomen in het heerlijk warme Spanje, werden we opgewacht door de Cosentino-host. Vanaf de luchthaven nam hij ons en de groep, mee naar het kleine plaatsje; Olula del Río, waar we drie dagen verbleven in het Cosentino hotel. Tijdens de reis vertelde onze host over de Cosentino familie en hoe het bedrijf is ontstaan in 1940. Cosentino is nog altijd een familiebedrijf, wat best knap is voor zo’n grote firma!

Eenmaal in het hotel, kregen we onze kamer toegewezen en stonden in het café de Spaanse tapas hapjes op tafel. De groep genodigden bestonden uit verschillende interieurontwerpers en architecten vanuit heel Nederland. Dat maakten de trip erg gezellig en wat tot interessante gesprekken leidde.

Dag 2

We begonnen de dag als groep, met een buffet in het hotel en werden vervolgens met de bus naar de steengroeves gebracht. Daar stonden we op een uitzichtpunt om zo goed mogelijk in een marmer steengroeve te kunnen kijken. Het was echt enorm groot en diep!! Je zag kleine poppetjes staan die met hun miniarmpjes die minimachines bestuurden om de enorme stukken steen van nog grotere stukken steen af te zagen. Het was een grappig gezicht.

Overigens stonden wij bij een steengroeven waar wit-marmer gewonnen werd. Zo had Cosentino nog meer groeven in de buurt, waar ze ook rood-marmer en groen-marmer wonnen uit de bergen.

Ondertussen werd er uitgebreid verteld over hoe de mannen te werk gaan. Een Nederlandse werknemer van Cosentino die al jaren in Spanje woont, wist er alles over en vertelde vol enthousiasme over zijn werk en het bedrijf.

Na het bezoek aan de steengroeve reden we door naar het dorpje Macael, dat volledig is aangekleed met marmer. Hier staat ’s werelds grootste marmeren vijzel.

Aangekomen bij de fabriek werden we rondgeleid door de marmerfabriek, het hele proces werd laten zien van begin tot eindproduct. Hoe de brokken steen vanaf de steengroeven met vrachtwagens de fabriek binnen komen en vervolgens als rechte plaat gezaagd worden. Vanaf daar worden de marmeren platen vervoerd naar een ander deel van de fabriek waar ze gepolijst worden. Helaas konden we daar geen foto’s van maken maar wel kan ik je vertellen dat er ontzettend veel mooie en grote stukken marmer stonden, in alle kleuren!

Wel mochten we buiten de fabriek een kiekje van onszelf schieten, gehuld in mooi oranje hesjes mét helm. Dat resulteerde dan ook in het volgende…

Op hetzelfde terrein staat ook de Dekton fabriek, een ander product van Cosentino dat veel gebruikt wordt voor de afwerking van keukens en badkamer vanwege zijn eigenschappen. We namen een kijkje in de showroom (die er ook erg mooi uit ziet met glazen dak!!) waar ook dit eindproduct is toegepast in keukens, badkamers, tafels en meer. Dit product biedt veel mogelijkheid voor keukenbladen of wandbekleding omdat er ontzettend veel mogelijk in de toepassing van een opdruk, textuur of kleur.

Na het bezoek aan de fabriek hebben we kunnen genieten van het weer onder het genot van een Spaans drankje. En alsof we nog niet geluk genoeg hadden, vertrok ons vliegtuig de volgende dag pas begin van de avond. We zijn gezamenlijk met de groep naar Alicante gereden en hebben daar nog eens flink genoten van de zon en het strand.

Al met al was het een ontzettend leuke en inspirerende trip. Wil je meer zien? Kijk op ons Pinterest-pagina alle foto’s!

Laura Hindriks is interieurontwerper en blogger, bezoek haar site voor meer informatie.

Delen via:

Ook lid worden?

BNS Crisp is dè Beroepsvereniging voor Nederlandse Stylisten, interieur en vastgoed.

kortingen op trainingen, beurzen en events

je portfolio op onze site